Frisk og grøn morgen-juice

Start dagen med en grøn juice. Det er altid en god ting, hvis du vil gøre noget virkelig godt for din hud og dit bindevæv. Men sådan set også for din tarm og din hjerne 🙂

Vent gerne nogle timer inden du spiser andet. Sådan at kroppen i ro og mag kan nyde og optage denne livgivende og vitaliserened læske. Uden andre forstyrrende elementer. Vand er naturligvis altid tilladt.

Hvad skal jeg tænke på, for at sammensætte min egen anti-inflammatorisk juice?

En grøn juice, for at være rigtig god, base-dannende og anti-inflammatorisk, skal som tommelfingerregel indeholde mindst 80% grøntsager og max 20% frugt. Naturligvis skal alt være uden giftstoffer, og dermed økologiske eller biodynamiske.

Hvis du simpelthen ikke kan få en juice ned, med kun 20% frugt, er det naturligvis bedre at hæve mængden af frugt, end ikke at drikke din friskepressede morgen-juice.

Grøntsager til grøn juice
Foreslag til grøntsager du kan putte i en grøn juice.
  • Agurk
  • Asparges
  • Spinat
  • Ærter
  • Salater af alle slags
  • Broccoli
  • Bladselleri
  • Fennikel
  • Squash
  • Ingefær
  • Bladbeder
  • Pastinak
Frugt som er gode i en grøn juice:
  • Citron (du kan juice hele citronen, og det er meget sundt, men det smager også bittert. Hvis du ikke ønsker den bitre smag, er det en god idet bare at vride citronsaften ned i juicen)
  • Annanas
  • Grønne æbler
  • Honning melon
  • Pære
  • Lime

I det hele taget kan du bruge alt det, som er grønt og hvidt. Ikke fordi at andre farver ikke kan være fantastiske. Bare ikke i en grøn juice, da den så kan få en brunlig og uappetitlig farve. Derfor er det en god huske regel at holde sig nogenlunde inden for den farve man ønsker sin juice i.

Sådan gør du:

Du skal først og fremmest have en juicer.
Så renser du grøntsagerne. Jeg skræller aldrig mine grønsager, da de fleste vitaminer og mineraler sidder i skrællen. Jeg nøjes med at skrubbe dem. Dog vil jeg som regel skære skallen af citrusfrugter, hvis jeg ikke ønsker den bitre smag. Nu skære du grøntsagerne i stykker som passer til din juice-maskine. Du kommer alle grøntsager og frugter i juiceren.

Man kan godt lave mere end et glas juice og drikke det senere på dagen. Men det holder ikke på alle vitaminer og mineraler i alt for mange timer.

Velbekommer 🙂
Anti-inflammatorisk grøn juice

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *